Email Us : remap@hdi-tuning.co.uk

De meeste moderne diesels zijn uitgerust met een roetfilter (DPF/FAP)
Als u een waarschuwingslampje krijgt wat u verteld: ‘’deblokkeer roetfilter’’, dan is het waarschijnlijk dat u een probleem hebt met uw roetfilter. Het roetfilter is ontworpen om te ‘’regenereren’’ met een olie genaamd: Eolys Fluid. Daarnaast wordt een late brandstofinjectie gegeven, waardoor de temperatuur oploopt en het roetfilter schoonbrandt.


Als u niet de gewenste condities bereikt om het roetfilter te laten regenereren, of als er een probleem is met uw auto, zal het roetfilter verstoppen. Als het roetfilter verstopt, verliest u vermogen omdat de uitlaatgassen niet snel genoeg weg kunnen om de turbo op te laten spoelen. Dit zorgt voor een negatieve spiraal wat zorgt voor meer en meer rook en roet, wat weer zorgt voor het verder verstoppen van uw roetfilter. Uiteindelijk zal u uw roetfilter  moeten vervangen omdat het niet meer mogelijk is het roetfilter te laten regenereren naar een bruikbare staat. Zodra er problemen ontstaan is het het beste om deze meteen te repareren.
Bij de meeste oudere voertuigen zijn de kosten om een roetfilter te vervangen vaak hoger dan de waarde van een voertuig. Dit is de reden waarom veel mensen besluiten om het roetfilter te laten verwijderen. Dit is omdat dat efficiënter is dan het laten slopen van een auto.


We kunnen het roetfilter uitprogrammeren. Dit zorgt ervoor dat er niet meer geregenereerd zal worden en er geen extra brandstof meer ingespoten zal worden. U kunt dan uw roetfilter zonder problemen verwijderen. Dit zorgt ook voor een kleine vermogenstoename, omdat uw uitlaatgassen minder gehinderd worden in hun weg naar buiten.
In de meeste landen is het verboden om van de openbare weg gebruik te maken zodra uw roetfilter verwijderd is. Als u toch besluit dit te doen, is het op uw eigen risico, en bevelen wij slechts circuit gebruik aan. Als u toch uw roetfilter verwijderd, is de beste manier om één van onze uitlaatpijpen te monteren die in de plaats komt van een roetfilter. Dit zorgt ervoor dat u niet uw roetfilter hoeft leeg te halen en de lege balg weer terug hoeft te plaatsen. In plaats daarvan  kunt u de nieuwe uitlaatpijp monteren.


Als alternatief kan een geblokkeerd roetfilter leeggehaald worden. Dit zorgt ervoor dat het erop lijkt dat er een roetfilter geplaatst is, maar dit is uiteraard illegaal.
Wij bieden roetfilter-vriendelijke tuning aan. Deze is wat geknepen ontwikkeld om te voorkomen dat uw roetfilter dicht gaat zitten. Dit is een goed alternatief als u wat vermogenswinst wilt zonder het roetfilter te hoeven verwijderen. Voorwaarden bij deze tuning zijn wel dat er geen problemen met het roetfilter mogen zijn. Een ander voordeel is dat u binnen de gestelde eisen vanuit de overheid blijft.


Geforceerde regeneratie
Veel garages zullen u aanbieden om uw roetfilter te regenereren. Dit wordt meestal gedaan terwijl de motor stationair loopt.  De ECU wordt opgedragen om het roetfilter op hoge temperaturen te brengen, soms boven de 900 C. Vlammen komen dan uit de uitlaat en de motor lijdt onder de hoge temperaturen, net als uw turbo.  Het is bekend dat sommige voertuigen zelfs in brand zijn gevlogen als gevolg van deze methode. Daarom adviseren wij u om dit NIET te doen, omdat dit slecht is voor uw auto en vaak niet het gewenste resultaat geeft.


Hoe weet ik of mijn auto is uitgerust met een roetfilter?
De meest eenvoudige manier om te zien of uw auto is uitgerust met een roetfilter is door de eerste metalen trommel in uw uitlaat te bekijken. Als aan deze trommel pijpjes of draden zitten, dan hebt u een roetfilter. Als er geen draden of sensors zitten, dan hebt u alleen een katalysator.  Als u een roetfilter hebt is deze gecombineerd met de katalysator. Dit is in het voorste deel van de trommel.

Anti-vervuilings waarschuwing
Als u een waarschuwing hebt op het schermpje van uw middenconsole met: ‘’anti-vervuilingsfout’’ hoeft dat NIET te betekenen dat er een probleem is met uw roetfilter of EGR. Het is in feite een algemene waarschuwing van Citroën en Peugeot voor elk mogelijk probleem en is niet gekoppeld aan een van de anti-vervuilingssystemen. Deze fout kan veroorzaakt worden door elk motor-gerelateerd probleem. Om de oorzaak hiervan te vinden moet u naar uw dichtstbijzijnde garage gaan en hen uw auto laten uitlezen. Dit wijst naar de exacte fout. Een roetfilterfout zal normaal gesproken ‘’deblokkeer roetfilter’’ weergeven.
Als alternatief kunt u ELM327, Peugeot Planet 2000 of LEXIA kopen. Dit geeft u de mogelijkheid om zelf foutcodes uit te lezen, en dit scheelt u veel geld. Deze uitrusting is te koop op eBay en marktplaats. Wij verkopen dit niet.

Let op, uw DPF klep laten verwijderen is alleen toegestaan als u met uw auto op een gesloten circuit rijdt. Dit is niet toegestaan op de openbare weg wegens de strenge milieunormen die vanuit de overheid gelden.