Email Us : remap@hdi-tuning.co.uk

Hoe kan tuning ervoor zorgen dat ik meer vermogen krijg, en tegelijk minder brandstof gebruik?

Deze vraag krijgen wij vaak te horen. Het antwoord is echter eenvoudig.

Voor meer vermogen hebt u meer brandstof nodig. Dit krijgt uw motor alleen wanneer u het gaspedaal volledig indrukt. In elk ander geval gebruikt uw voertuig alleen de hoeveelheid brandstof die nodig is om u op dezelfde snelheid te houden. Met een kleine aanpassing om de start van de injectieperiode te vervroegen krijgt u meer vermogen van dezelfde hoeveelheid brandstof. Dit is dankzij verhoogde compressie.

Dit betekent dat u dezelfde hoeveelheid vermogen kan krijgen en tegelijk minder brandstof hoeft te gebruiken vergeleken met de ongetunede situatie. Hierdoor is het mogelijk om minder brandstof te gebruiken op uw normale routes omdat uw motor efficiƫnter omgaat met brandstof.

De brandstofdruk kan ook licht verhoogt worden tijdens het veranderen van toerental om zo een betere verneveling te bewerkstelligen. Dit zorgt voor een groter oppervlak ten opzichte van het volume van de brandstof. Daardoor mengt de brandstof zich beter met de zuurstof en worden betere stoichiometrische condities bereikt. Dit betekend effectief hetzelfde als een eerdere inspuiting van de brandstof; meer vermogen uit een zelfde hoeveelheid brandstof, en tegelijkertijd een verminderd brandstofgebruik. .

Als laatste komt een groot gedeelte van de brandstofbesparing van het verhoogde koppel tijdens lagere toerentallen. Het resultaat hiervan is dat u over het algemeen in een hogere versnelling kan rijden dankzij dit hogere koppel. Dit zorgt voor lagere toerentallen en bespaart dus brandstof.

Bij HDI Tuning Ltd veranderen we NOOIT de injector kalibraties of de trip computer. Dit betekend dat uw trip computer (indien aanwezig) de juiste verhouding tussen kilometers per liter weer zal geven zoals voor de tuning het geval was. Als u dus ziet dat u zuiniger rijdt volgens de tripcomputer, dan is dat ook daadwerkelijk zo.