Email Us : remap@hdi-tuning.co.uk

Het tunen van uw ECU biedt op vele mogelijke manieren voordelen. Er zijn verschillende toepassingen in het dagelijks gebruik om meer vermogen uit uw auto te willen hebben. Sommige eigenaren hebben meer vermogen nodig om inhaalacties veilig te maken. Anderen hebben meer vermogen nodig om hun caravan of trailer veilig te kunnen trekken. En sommige eigenaren willen graag meer vermogen zonder dat ze veel geld moeten uitgeven voor een andere auto.

Hoe zorgt tuning ervoor dat ik meer vermogen krijg?

De grootste toename in vermogen door tuning is het resultaat van meer diesel wat geïnjecteerd wordt in uw motor wanneer u gas geeft. Samen met deze snellere brandstoftoevoer zijn er andere mogelijkheden:

Timing van de injectie – Het is belangrijk om het optimale injectie moment te berekenen. Zodra er meer brandstof de cilinder in komt, moet de injectie eerder beginnen, zodat het zeker is dat alle brandstof kan verbranden voordat de uitlaatslag er is.

Brandstofdruk – een kleine toename in brandstofdruk zorgt voor twee voordelen. Het eerste voordeel is een betere verneveling van de brandstof. Dit zorgt voor een efficiëntere verbranding, waardoor er meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof komt. Het tweede voordeel van een hogere brandstofdruk is dat de injectietijd korter gehouden kan worden. Dit zorgt voor een grotere hoeveelheid brandstof die per tijdsperiode in de cilinder kan komen, terwijl deze brandstofhoeveelheid volledig kan verbanden voor de uitlaatslag er is.

Turbodruk – Indien van toepassing wordt de turbodruk verhoogd om een grotere hoeveelheid lucht in de motor te pompen. Dit betekent dat er meer brandstof verband kan worden, terwijl nog binnen de stoichiometrsche verhouding gebleven wordt. Daardoor wordt het vermogen verbetert.

Het is belangrijk om op te merken dat niet alle voertuigen die wij tunen een elektronische turbo aansturing hebben. 2.0HDI 90 motoren hebben bijvoorbeeld geen elektronische turbo aansturing. Dit betekend dat we bij de stage-1 tuning de ‘’reserve’’ lucht gebruiken zonder dat een verhoogde turbodruk nodig is.